Система живлення двигуна повітрям КрАЗ-5233НЕ Shrek-APC

Система очищення повітря (рисунок 8) складається з повітряного фільтру 16 із двома фільтрувальними елементами 5 і 12, двох повітрозабірників (верхнього і нижнього) які сполучені через блок циклонів 24, пристрою автоматичного відсмоктування пилу, датчика засміченості повітряного фільтра, патрубків, шлангів і трубопроводів. Повітряний фільтр сухого типу, з двоступінчастим очищенням повітря: у блоці циклонів (перший ступінь) і в двох фільтрувальних елементах (другий ступінь). Повітря через повітрозабірник поступає в блок циклонів 24, в якому відділяються крупні частинки пилу і відсмоктуються по шлангу 1 вентилятором 4 через патрубок відсмоктування пилу 2.

Очищене повітря поступає в турбокомпресор і нагнітається в циліндри двигуна через охолоджувач повітря.

У міру засмічення повітряного фільтру (розрідження у впускному трубопроводі зростає до 500 мм водяного стовпа) спрацьовує датчик 32 і на панелі приладів загоряється контрольна лампа.

Система живлення двигуна повітрям КрАЗ-5233НЕ

Рисунок 8 – Система живлення двигуна повітрям:

1-шланг відсмоктування пилу; 2-патрубок відсмоктування пилу з фланцем; 3-кожух вентилятору; 4-вентилятор; 5, 12-фільтрувальні елементи; 6-переділ; 7-хомут кріплення повітряного фільтра; 8-кришка повітряного фільтра; 9-гайка кріплення фільтрувальних елементів; 10-тримач фільтрувального елемента; 11-гайка кріплення кришки; 13- кільце ущільнювальне гумове; 14-внутрішня панель правого крила; 15-кронштейн кріплення повітряного фільтра; 16-повітряний фільтр; 17-шланг сполучний; 18- охолоджувач наддувного повітря; 19-панель капота; 20-перехідник; 21- повітрозабірник верхній; 22-пружина; 23-прокладка ущільнювальна гумова; 24-блок циклонів; 25-повітрозабірник нижній; 26, 30-гумові патрубки підведення повітря до дви- гуна; 27-хомут кріплення гумових патрубків; 28-болт кріплення хомута; 29-патрубок впускання; 31-турбокомпресор; 32-датчик сигналізації засміченості повітряного фі- льтра; 33-пружина; 34-бачок рульового управління

Обслуговування повітряного фільтра Для забезпечення надійної роботи двигуна потрібне своєчасне обслуговування повітряного фільтру.

Обслуговування першого ступеня повітряного фільтру (блоку циклонів) проводити при сезонному технічному обслуговуванні автомобіля. При тривалій роботі в умовах підвищеної запиленості і різких змінах умов навколишнього середовища терміни обслуговування першого ступеня визначити виходячи з досвіду експлуатації автомобіля в цих умовах.

Для обслуговування першого ступеня слід зняти шланг 1 (рисунок 8) з нижнього повітрозабірника, зняти верхній повітрозабірник із капота, а потім роз'єднати їх і зняти блок циклонів 24. Залежно від ступеня забруднення промити блок в гарячій воді, продути стислим повітрям і ретельно просушити. При збірці звернути увагу на стан ущільнювальних гумових прокладок 23. Прокладки, що мають надриви і пошкодження, слід замінити. При обслуговуванні першого ступеня перевірити стан шланга 1 відсмоктування пилу, його прокладку, кріплення патрубка відсмоктування пилу 2 до кожуха вентилятора 3. Після обслуговування першого ступеня зібрати нижній і верхній повітрозабірники з блоком циклонів і закріпити повітрозабірник у зборі на капоті, а потім під'єднати шланг відсмоктування пилу до патрубка нижньо- го повітрозабірника.

Обслуговування картонних фільтрувальних елементів слід проводити по загорянню контрольної лампочки, а за відсутності датчика (або несправності сигналізації) – через одне ТО-1. Надмірно часте обслуговування фільтрувальних елементів скорочує термін їх служби, оскільки загальна кількість обслуговувань елементу обмежена (5-7 разів) через можливе руйнування картону.

Для обслуговування фільтрувальних елементів 5 і 12 (рисунок 9) необхідно зняти кришку 8, відвернувши гайку 11. Відвернути гайку 9 кріплень фільтрувальних елементів і вийняти їх. За наявності на картоні пилу без копоті або сажі (елемент сірий) продути його сухим стислим повітрям до повного видалення пилу. Тиск повітря повинен бути не більше 0,2-0,3 МПа (2-3 кгс/см2), струмінь повітря направляти під кутом до поверхні елемента.

За наявності на картоні пилу, накипу, оливи слід промити елемент у розчині миючого засобу ОП-7 або ОП-10 ГОСТ 8433-81 в теплій воді (40-50°С), занурюючи і обертаючи елемент. Розчин готується з розрахунку 20-25 г миючого засобу на 1 л води. Замість вказаних розчинів можна використовувати розчин тієї ж концентрації пральних порошків побутового призначення. Промитий елемент прополоскати в чистій теплій воді і просушити при температурі не вище плюс 70°С.

Після кожного обслуговування фільтрувальних елементів і при установці нових перевірити їх стан, підсвічуючи лампою зсередини: елементи з тріщинами, механічними пошкодженнями, розривами картону, відшаруванням кришок і кожуха – замінити.

При сезонному обслуговуванні фільтр і фільтрувальні елементи необхідно зняти, корпус фільтра промити в гасі, дизельному паливі або гарячій воді, продути стислим повітрям і просушити, фільтрувальні елементи обслужити.

Перевірка герметичності впускного тракту. Після кожного розбирання з'єднань впускного тракту (включаючи зняття фільтрів) необхідно перевірити його герметичність із метою виключення попадання забрудненого повітря в двигун і передчасного виходу з ладу деталей циліндропоршневої групи.

Схема установки для перевірки герметичності впускного тракту наведена на рисунку 9.

Перевірка герметичності впускного тракту. Після кожного розбирання з'єднань впускного тракту (включаючи зняття фільтрів) необхідно перевірити його герметичність із метою виключення попадання забрудненого повітря в двигун і передчасного виходу з ладу деталей циліндропоршневої групи.

Схема установки для перевірки герметичності впускного тракту наведена на рисунку 9.

Схема установки для перевірки герметичності впускного тракту КрАЗ-5233НЕ

Рисунок 9 – Схема установки для перевірки герметичності впускного тракту:

1-редуктор; 2-манометр; 3-ротаметр; 4-фільтр; 5-заглушка; 6-патрубок впускний; 7- пьезометр; 8-двигун

Для перевірки герметичності необхідно мати наступне обладнання:

-джерело стислого повітря з тиском повітря не менше 0,05 МПа (0,5 кгс/см2);

-прилад для виміру витрати повітря (ротаметр типу РМ 1-2,5);

-манометр для контролю тиску повітря, що подається у впускну систему двигуна;

-п'єзометр з межею вимірювання 1000 мм вод.ст.;

-редуктор;

-заглушка, що встановлюється в корпусі повітряного фільтру замість фільтрувальних елементів;

-гнучкі шланги і трубопроводи для підведення стислого повітря у впускний тракт двигуна.

Порядок перевірки герметичності впускного тракту:

-зняти кришку повітряного фільтра, вийняти фільтрувальні елементи, і вста- новити замість них заглушку;

-подати стисле повітря у впускний тракт під тиском 0,03-0,05 МПа (0,3- 0,5кгс/см2);

-поволі провертаючи колінчастий вал ключем за болт кріплення шківа або ломиком за отвори в маховику вибрати таке положення, при якому спостерігається різке зростання тиску у впускному тракті, контрольованому п'єзометром;

-довести витрату повітря 1 м3/год;

-впускний тракт вважати герметичним, якщо при вказаній витраті повітря (1м3/год), тиск у впускному тракті рівний або перевищує 800 мм водного стовпа. При тиску повітря менш вказаного, необхідно визначити місця нещільності за допомогою мильної піни. Вся нещільність впускного тракту в зоні між повітряним фільтром і впускним патрубком двигуна підлягає усуненню;

-після усунення нещільності необхідно провести контрольну перевірку герметичності впускного тракту, як описано вище.

Розміри заглушки показані на рисунку 10.

Заглушка КрАЗ-5233НЕ

Рисунок 10 – Заглушка: 1-заглушка; 2-прокладка